Faculty of Agriculture

Model (No 12)

Course Specification : Agriculture Extension

2010 - 2011

 
Farabi Quality Management of Education and Learning - 4/12/2024
University :Mansoura University
Faculty :Faculty of Agriculture
Department :Agricultural Extension
1- Course data :-
Code: 42
Course title: Agriculture Extension
Year/Level: رابعة الهندسة الزراعية
Program Title:
  • بكالوريوس العلوم الزراعية - هندسة زراعية
Specialization:
Teaching Hours: Theoretical: 2Tutorial: Practical: 2
2- Course aims :-
  1. أن يعرف دور الإرشاد الزراعى فى التنمية الزراعية والريفية
  2. أن يستخدم الطرق الإرشادية المختلفة وفقا للمواقف التعليمية المختلفة
  3. أن يصمم البرامج الإرشادية والتدريبية فى مجال الهندسة الزراعية
  4. أن ينشر الأفكار الزراعية الجديدة فى مجال الهندسة الزراعية لمختلف المستهدفين
3- Course Learning Outcomes :-
4- Course contents :-
NoTopicsWeek
1مفهوم ومبادئ الارشاد
2فلسفة واهداف العمل الارشادي الزراعي
3التخلف والتنمية وتفسيراتهما
4مجالات العمل الارشادي الزراعي
5النظم الارشادية الزراعية
6مداخل العمل الارشادي الزراعي
7الاتصال في العمل الارشادي
8تبني الافكار المستحدثة في العمل الارشادي
9الطرق الارشادية التعليمية
10القيادة في العمل الارشادي الزراعي
11تخطيط وبناء البرامج الارشادية الزراعية
12التقييم في العمل الارشادي الزراعي

5- Teaching and learning methods :-
SMethod
المحاضرات النظرية
جمع بيانات ميدانية
لعب الادوار
زيارات ميدانية

6- Teaching and learning methods of disables :-
  1. المحاضرات النظرية

7- Student assessment :-
A. Timing
NoMethodWeek
1امتحان نصف الفصل الدراسي7
2امتحان نهاية الفصل الدراسي16
3الامتحان الشفوي13
4الامتحان العملي15
B. Degree
NoMethodDegree
1Mid_term examination5
2Final_term examination60
3Oral examination 10
4Practical examination 20
5Semester work5
6Other types of asessment
Total100%

8- List of books and references
SItemType
1محاضرات في العمل الارشادي الزراعي (2009) - اعداد اعضاء هيئة التدريس بالقسم
210- Katz , E.; Bolliger, E. & Brunold, S . (2003):The Extension Butterfly : A Model to Illustrate The Function of Extension in The Context of Rural Development , LBL , Lindau, Switzerland.
3- Assefa . A. ; Bayer . A . W. ; Fincham . R .& Mudahara .M.,( 2006) : Comparison of Frameworks for Studying Grassroots Innovation: Agricultural Innovation Systems (AIS) and Agricultural Knowledge and Innovation Systems (AKIS), International Service for National Agricultural Research (ISNAR), Netherlands : The Hague.
4 www.jesonline.org
5Birner,R.;Davis,K.;Pender,J.;Nkonya,E.;Anandajayasekeram,P.;Ekboir,E.;Mbabu,A.; Spielman,D.;Homa,D.;Benin,S. & Cohn,M.(2006): From ’best practice’ to ’best fit’ : A Framework for Analyzing Pluralistic Agricultural Advisory Services Worldwide, International Food Policy Research Paper ( IFPRI),Washington,DC

9- Matrix of knowledge and skills of the course
SContentStudy week
مفهوم ومبادئ الارشاد
فلسفة واهداف العمل الارشادي الزراعي
التخلف والتنمية وتفسيراتهما
مجالات العمل الارشادي الزراعي
النظم الارشادية الزراعية
مداخل العمل الارشادي الزراعي
الاتصال في العمل الارشادي
تبني الافكار المستحدثة في العمل الارشادي
الطرق الارشادية التعليمية
القيادة في العمل الارشادي الزراعي
تخطيط وبناء البرامج الارشادية الزراعية
التقييم في العمل الارشادي الزراعي

Course Coordinator(s): -
  1. Ibrahim Obokhalil Amin Ali Saafan
Head of department: -
Ibrahim Obokhalil Amin Ali Saafan