| University :Mansoura UniversityFaculty :Faculty of Educations |
|
| A- Basic information : | |
| | | 1. Programme title | بكالوريوس العلوم والتربية تعليم أساسي علوم | | 2. Programme type | Multiple | | 3. Date of approval of the program | سبتمبر 2005 | | 4- Department responsible for the program | | 1 - Department of Educational Psychology / Faculty of Educations | | 2 - Department of Foundations of Education / Faculty of Educations | | 3 - قسم المناهج وطرق التدريس / Faculty of Educations | | 4 - Physics Department / Faculty of Science | | 5 - Chemistry Department / Faculty of Science | | 6 - Botany Department / Faculty of Science | | 7 - Zoology Department / Faculty of Science | | 8 - Geology Department / Faculty of Science | | 9 - Mathematics Department / Faculty of Science |
|
|
|
|
| B- Professional information : | |
| | | | General program aims | | | | | 1- أ-إعداد معلم قادر على متابعة التطورات العلمية، والخبرات الأجنبية، ومسايرة المستحدثات فيما يتصل بالتخصصات العلمية والتكوين المهني، مراعيا الخصوصية الثقافية. | | 2- ب-تكوين طالب/معلم قادر على التعامل الفعال مع التلاميذ وإبراز إمكاناتهم وفعالياتهم في عملية التعلم. | | 3- ج-اكتساب الطالب المعلم أساسيات البحث العلمي في ميدان التخصص ومجال التعليم . | | 4- د-تعريف الطالب المعلم بقضايا مجتمعة وبيئته وقضايا العالم حوله، من خلال تقديم هذه القضايا له، و حثه على التفكير فيها وتحليلها و تفسيرها، وتمكينه من لغته و اللغة الأجنبية، التي تمكنه من الاطلاع على تراثه و حضارته والحضارات الأخرى . |
| | | Intended learning outcomes (ILO'S) | | | | | | | | Academic standards | | | | | | | | Reference standards (Benchmarks) | | | | | 1- المعايير الخاصة بالولايات المتحدة الامريكية , والمملكة المتحدة |
| | | Curriculum structure and contents | | | | | | a - Programme duration | 4 سنوات دراسية | | | b - Prgramme Structure | | | | 1 - No of hours /No of Units :| Theoretical | Practical | Total | Compulsory | Elective | Optional | | 135 | 70 | 205 | | | |
| | No of Hours | Percentage | | 2 - Basic sciences Courses : | | | | 3 - Social sciences and humanities courses : | | | | 4 - Specialized courses : | | | | 5 - Other Courses : | | | | 6 - Field training: | 120 ساعات | | 7- علوم التميز | |
|
| | | | d - Prgramme Courses | | | | | -أولى علوم / العلوم / العلمي / التعليم الأساسي (الحلقة الأولى) (لائحة 2005-2006) | | | | | | a- Compulsory : | | | | | Code | Course Name | No.of Units | No. of hours/week | Semester | | Lect. | Excer. | Lab. | | 123 G | علوم بيولوجية وجيولوجية جيولوجيا عامة | | 1 | | 1 | First Semster | | Ed 111 | التربية وقضايا العصر | | 2 | | | Second Semster | | 122 Ph | فيزياء عامة أ- بصريات هندسية | | 2 | 1 | | Second Semster | | 121 Ph | فيزياء عامة ب- حرارة | | 2 | 1 | | Second Semster | | Psy 121 | علم نفس النمو | | 2 | | | Second Semster | | A 211 | أدب أطفال | | 2 | | | Second Semster | | 0122 MSA | رياضيات: أ-هندسة تحليلية فى المستوى | | 1 | 1 | | Second Semster | | 0125 MSA | رياضيات: ب-حسبان | | 3 | | | Second Semster | | 111 Ch | كيمياء عامة (1) | | 2 | 2 | | Second Semster | | 111 B | علوم بيولوجية وجيولوجية بيولوجيا عامة | | 2 | 2 | | Second Semster | | Ed 121 | المعلم ومهنة التعليم | | 2 | | | First Semster | | 1 | حقوق الانسان والمبادىء القانونية العامة | | 2 | | | First Semster | | A 111 | * لغة عربية وخط | | 2 | 2 | | First Semster | | R 111 | * الدين والحياة | | 2 | 2 | | First Semster | | Eng 121 | لغة انجليزية | | 2 | 2 | | First Semster | | H424+Geog412 | تاريخ مصر المعاصر وجغرافيتها | | 4 | | | First Semster | | Curr 211 | علوم بيئية (1) | | 2 | | | First Semster | | 0111 MSA | رياضيات *أساسيات الرياضيات | | 2 | | | First Semster | | 0112 MSA | رياضيات *جبر | | 2 | 1 | | First Semster |
| | | b- Optional : | | | | |
| | | |
|
|
| | | -ثانية علمى / شعبة العلمى / شعبة التعليم الابتدائى (لائحة 93-2002) | | | | | | a- Compulsory : | | | | | Code | Course Name | No.of Units | No. of hours/week | Semester | | Lect. | Excer. | Lab. | | 7 | Plastic Arts | | 4 | | | First Semster | | 8 | Physical Education | | 4 | | | First Semster | | 6 | Music | | 4 | | | First Semster | | 10 | English Language | | 4 | | | Second Semster | | 11 | ( Mathematics (2 | | 4 | | | Second Semster | | 12 | History | | 4 | | | Second Semster | | 13 | Systems of Basic Education in Different Countries | | 4 | | | Second Semster | | 14 | Environmental and Family Studies | | 4 | | | Second Semster | | 15 | Student Teaching For the First Grades in Primary Schools | | | 4 | | Second Semster | | 1 | Religious Studies | | 4 | | | First Semster | | 2 | Teaching Reading & Writing | | 4 | | | First Semster | | 3 | ( Mathematics (1 | | 4 | | | First Semster | | 4 | Geography | | 4 | | | First Semster | | 5 | Teaching Strategies & Skills | | 4 | | | First Semster | | 9 | ادبيات | | 4 | | | Second Semster | | 9 | لغويات | | 4 | | | Second Semster |
| | | b- Optional : | | | | |
| | | |
|
|
| | | -ثالثة علوم / شعبة العلوم / شعبة العلمى / شعبة التعليم الابتدائى (لائحة 93-2000) | | | | | | a- Compulsory : | | | | | Code | Course Name | No.of Units | No. of hours/week | Semester | | Lect. | Excer. | Lab. | | 09 | Botany ( Physiological Taxonomy , Morphology & Anatomy | | 4 | | 4 | Second Semster | | 011 | Student Teaching for the Two Last Grades in the Primary School | | | 4 | | Second Semster | | 011 | Practical / Technical Training ( Drawing , Works , Agriculture & Workshops | | | | 3 | Second Semster | | 010 | Geology | | 4 | | | Second Semster | | 011 | Adult Education & Environmental Service | | 2 | | | Second Semster | | 012 | Computer | | 1 | | 1 | First Semster | | 013-مهارات تدريس | Teaching Skills | | | | 2 | Second Semster | | 01 | Teaching Methods ( Major | | 4 | | | First Semster | | 02 | Teaching Profession & Roles | | 4 | | | First Semster | | 03 | Physical Sciences ( Electrical & Optical Physics | | 3 | | 2 | First Semster | | 04 | Physical Sciences (Inorganic & Physical Chemistry | | 3 | | 2 | First Semster | | 05 | Zoology ( Physiology , Cytology , Histology , Embryology , Invertebrates | | 4 | | 4 | First Semster | | 06 | Educational Technology & Media | | 4 | | | Second Semster | | 07 | Physical Sciences ( Thermal Physics & Matter Properties | | 3 | | 2 | Second Semster | | 08 | Physical Sciences (Inorganic & Physical Chemistry | | 3 | | 2 | Second Semster |
| | | b- Optional : | | | | |
| | | |
|
|
| | | -رابعة علوم / شعبة العلوم / شعبة العلمى / شعبة التعليم الابتدائى (لائحة 93-2000) | | | | | | a- Compulsory : | | | | | Code | Course Name | No.of Units | No. of hours/week | Semester | | Lect. | Excer. | Lab. | | 014 | Educational Evaluation & Principles of Statistics | | 4 | | | First Semster | | 023 | Student Teaching for the Two Last Grades in the Primary School | | | 4 | | Second Semster | | 024 | Practical / Technical Training ( Drawing , Works , Agriculture & Workshops | | | | 3 | Second Semster | | 025 | Teaching Skills | | | | 4 | Second Semster | | 022 | Physical Sciences ( Inorganic & Physical Chemistry | | 4 | | 2 | First Semster | | 026 | Physical Sciences ( Organic Chemistry | | 2 | | 2 | Second Semster | | 015 | Primary Education Curricula | | 4 | | | First Semster | | 016 | Geology | | 4 | | | First Semster | | 017 | Botany ( Bacteriology , Mycology , Phcology , Ecology | | 4 | | 4 | First Semster | | 018 | Physical Sciences ( Modern Physics | | 3 | | 2 | First Semster | | 019 | Child Mental & School Health | | 4 | | | Second Semster | | 020 | Primary School Management | | 4 | | | Second Semster | | 021 | Zoology ( Chordates , Parasitology , Comparative Anatomy & Invertebrates | | 4 | | 4 | Second Semster | | 022 | Physical Sciences ( Optical Physics | | 3 | | 2 | Second Semster |
| | | b- Optional : | | | | |
| | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Course contents | |
| | | | Review course Specification |
|
|
| | Programme admission requirements (according to bylaw) | |
| | | 1- الحصول على الثانوية العامة بالمجموع الذي يحدده مكتب التنسيق | | 2- إجتياز اختبارات القبول التي تنظمها الكلية | | 3- تحقق المعايير التي يحددها مجلس الكلية لكل برنامج في ذات العام |
|
| | Teaching and learning methods in the program | |
| | |
|
| | Regulations for progression and programme completion | |
| | | Mansoura University|Faculty of Educations|التعليم الأساسي (الحلقة الأولى)|العلمي|العلوم|أولى علوم | | | 1- النجاح في جميع المقررات الدراسية بحد أقصى رسوب في مادتين ,يفصل الطالب في حالة رسوبه مرتين متتاليتين | | Mansoura University|Faculty of Educations|شعبة التعليم الابتدائى|شعبة العلمى|ثانية علمى | | | 2- لا يجوز الإنتقال من الفرقة الثانية إلى الثالثة إلا إذا نجح الطالب في جميع المقررات الدراسية وإذا رسب يحق له دخول دور سبتمبر | | Mansoura University|Faculty of Educations|شعبة التعليم الابتدائى|شعبة العلمى|شعبة العلوم|ثالثة علوم | | | 3- النجاح في جميع المقررات الدراسية بحد أقصى رسوب في مادتين | | Mansoura University|Faculty of Educations|شعبة التعليم الابتدائى|شعبة العلمى|شعبة العلوم|رابعة علوم | | | 4- لا يجوز إنهاء البرنامج إلا إذا نجح الطالب في جميع المقررات الدراسية وإذا رسب يحق له دخول دور سبتمبر |
|
|
|
|
| | Assessment rules enrolled in the program | |
| | | No | Method | As measured from the intended learning outcomes |
|
|
| | Program evaluation | |
| | | No | Evaluator | Tool | Sample | | 1- | 1- Senior Students | الأستبيان علي الانترنت | | | 2- | 2- Alumni | الأستبيان | | | 3- | 3- Stakeholders (Employers) | الأستبيان | | | 4- | 4- External Evaluator | لا يوجد | | | 5- | 5- Others | لا يوجد | |
|
|
|
Program Coordinators :
| Zubaydah Mohammed Quorani Mohammed Abd Allah |
|