كلية التربية

نموذج رقم(12)

توصيف مقرر دراسي : صوتيات

2007 - 2008

 
الفارابى لإدارة جودة التعليم والتعلم - 21/11/2024
الجامعة :جامعة المنصورة
الكلية :كلية التربية
القسم :قسم اللغات الأجنبية
1- بيانات المقرر :-
الرمز الكودى: 4
اسم المقرر: صوتيات
الفرقة: رابعة لغة انجليزية
عنوان البرنامج:
  • جميع البرامج الاكاديمية
التخصص:
عدد الساعات: نظري: 4فصل: عملى:
2- أهداف المقرر :-
  1. To know the main features of English phonology
  2. To develop the Students'ability to recognize various English sounds
  3. To enhance the students' ability to produce different English sounds
  4. To acquaint students with the features of stress, prominence, and intonation
  5. To acquaint students with stress and intonation patterns
  6. To familiarize students with the phonological problems facing Arab learners
3- نواتج التعلم المستهدفة للمقرر :-
4- محتويات المقرر :-
مالموضوعالأسبوع
1 Stops, fricatives and affricates
2Nasals, hatenals and continumts
3 Vowels and semivowels
4 Diphthongs and triphthongs
5 Syllables
6 Assimilation
7Tone units
8Tones and functions
9 Weak and strong forms
10Iintonation
11 Stress, pitch
12Rrhythm
13Phonological problems facing Arab learners

5- أساليب التعليم والتعلم :-
مالاسلوب
White Board
Individual Listening in the Lab
Supplementary listening materials

6- أساليب التعليم والتعلم للطلاب ذوى القدرات المحدودة :-
    لا توجد بيانات.

7- تقويم الطلاب :-
أ- التوقيت
مالطريقةالأسبوع
1Short quizzes4
2Research Papers6
3Mid- Term Exam8
4Oral Exam12
5Final Written Exam14
ب- توزيع الدرجات
مالطريقةالدرجة
1امتحان نصف الترم10
2امتحان آخر الترم60
3الامتحان الشفوى10
4الامتحان العملى
5أعمال الترم10
6طرق أخرى للتقييم10
المجموع100%

8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع
مالعنصرالنوع
1 Wells, John (2000). Longman Pronunciation Dictionary, London: Longman
2Crutenden, Intonation

9- مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
مالمحتوىأسبوع الدراسة
Stops, fricatives and affricates
Nasals, hatenals and continumts
Vowels and semivowels
Diphthongs and triphthongs
Syllables
Assimilation
Tone units
Tones and functions
Weak and strong forms
Iintonation
Stress, pitch
Rrhythm
Phonological problems facing Arab learners

اساتذة المادة: -
  1. فاطمة عبد الحميد محمد
رئيس مجلس القسم العلمى: -
ممدوح عبدالمنعم حسانين الكنانى