كلية التربية

نموذج رقم(12)

توصيف مقرر دراسي : ادب اطفال( شعر)

2006 - 2007

 
الفارابى لإدارة جودة التعليم والتعلم - 21/11/2024
الجامعة :جامعة المنصورة
الكلية :كلية التربية
القسم :قسم اللغات الأجنبية
1- بيانات المقرر :-
الرمز الكودى: 13
اسم المقرر: ادب اطفال( شعر)
الفرقة: ثالثة لغة انجليزية
عنوان البرنامج:
  • جميع البرامج الاكاديمية
التخصص:
عدد الساعات: نظري: 4فصل: عملى:
2- أهداف المقرر :-
  1. This course provides students with a foundation in the methods of detailed reading and analysis essential to an understanding of children literature in general and of children poetry in particular.
3- نواتج التعلم المستهدفة للمقرر :-
4- محتويات المقرر :-
مالموضوعالأسبوع
1What poetry is: An introduction
2 Poetic elements: What makes a poem a poem
3 Finding the meaning: the content
4 Finding the general meaning of the poem
5 Finding the detailed meaning of the poem
6 Finding the intention of the poet
7 Poetic devices: How the poet expresses himself
8 Sense devices: simile, metaphor, apostrophe, personification, etc.
9 Sound devices: alliteration, onomatopoeia, assonance, rhyme, rhythm, etc.
10 structural devices: repetition, contrast, illustration, etc.
11 Types of poetry: narrative, descriptive, reflective, etc.
12 A short poem for analysis
13 A long poem for analysis
14 How to sing a song
15 Test and exam sample

5- أساليب التعليم والتعلم :-
مالاسلوب
Listening to a poem in order to appreciate the sound effects: recorded material or instructor's reading
Reading a poem individually
Reading a poem in a small group: dividing the class into groups
Using the blackboard, the vidio projector and the written text

6- أساليب التعليم والتعلم للطلاب ذوى القدرات المحدودة :-
    لا توجد بيانات.

7- تقويم الطلاب :-
أ- التوقيت
مالطريقةالأسبوع
1Term paperFifth
2Midterm paperTenth
3RecitationFifteenth
ب- توزيع الدرجات
مالطريقةالدرجة
1امتحان نصف الترم5
2امتحان آخر الترم75
3الامتحان الشفوى5
4الامتحان العملى5
5أعمال الترم5
6طرق أخرى للتقييم5
المجموع100%

8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع
مالعنصرالنوع
1• 6.1 - Beaty Jerome and Booth, Allison. The Norton Anthology to Literature. New York: W. W. Norton & Company, 2002.
2• 6.2 - DiYanni, Robert. Literature: Reading Fiction, Poetry, and Drama. New York: McGrow-Hill Higher Education, 2002.
3• 6.3 - Shakespeare, William. Shakespeare's Sonnets. Ed. Stephen Booth. New Haven: Yale University Press, 1977.
4• 6.4 - http://www.theteachersguide.com/ChildrensSongs.htm
5• 6.5 - http://www.bartleby.com/
6• 6.6 - http://falcon.jmu.edu/~ramseyil/index.html

9- مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
مالمحتوىأسبوع الدراسة
What poetry is: An introduction
Poetic elements: What makes a poem a poem
Finding the meaning: the content
Finding the general meaning of the poem
Finding the detailed meaning of the poem
Finding the intention of the poet
Poetic devices: How the poet expresses himself
Sense devices: simile, metaphor, apostrophe, personification, etc.
Sound devices: alliteration, onomatopoeia, assonance, rhyme, rhythm, etc.
structural devices: repetition, contrast, illustration, etc.
Types of poetry: narrative, descriptive, reflective, etc.
A short poem for analysis
A long poem for analysis
How to sing a song
Test and exam sample

اساتذة المادة: -
  1. برسوم فكرى برسوم جاد
رئيس مجلس القسم العلمى: -