الجامعة :جامعة المنصورة |
الكلية :كلية التربية |
القسم :قسم اللغات الأجنبية |
|
| 1- 1- بيانات المقرر :- |
| | الرمز الكودى: | 5 | | اسم المقرر: | صوتيات(1) | | الفرقة: | ثالثة لغة انجليزية | | عنوان البرنامج: | - ليسانس الآداب والتربية تعليم أساسي لغة إنجليزية
| | التخصص: | | | عدد الساعات: | نظري: | 4 | فصل: | | عملى: | |
|
| 2- 2- أهداف المقرر :- |
| - Introducing student teachers to the basic features of English phonology.
- Identifying the sounds of the phonology of educated standard English.
- Emphasizing the importance of phonology in promoting pronunciation.
|
| 3- 3- نواتج التعلم المستهدفة للمقرر :- |
| |
| 4- 4- محتويات المقرر :- |
| | م | الموضوع | الأسبوع |
|---|
| 1 | The phoneme | | | 2 | Fricatives and affricates | | | 3 | Nasals and other consonants | | | 4 | Symbols and syllables | | | 5 | Strong and weak syllables | | | 6 | Stress in simple words | | | 7 | Complex word stress | | | 8 | Weak forms | | | 9 | Modern pronunciation practice : pronunciation contrasts in english | | | 10 | Recorded exercises | | | 11 | Transcription practice | | | 12 | The phonetic alphabet (IPA) | | | 13 | The production of speech sounds | | | 14 | Long vowels , diphthongs and triphthongs | | | 15 | Voicing and consonants | |
|
|
| 5- 5- أساليب التعليم والتعلم :- |
| | م | الاسلوب |
|---|
| Lecturing.
| | Class conversations and exercises.
| | Cooperative learning.
|
|
|
| 6- 6- أساليب التعليم والتعلم للطلاب ذوى القدرات المحدودة :- |
| لا توجد بيانات. |
|
| 7- 7- تقويم الطلاب :- |
| - التوقيت |
| | م | الطريقة | الأسبوع |
|---|
| 1 | Oral exams in language labs and classes | 3 | | 2 | Class participation | 6 | | 3 | Mid-term oral and written tests | 9 | | 4 | Final oral and written tests | 12 |
|
| - توزيع الدرجات |
| | م | الطريقة | الدرجة |
|---|
| 1 | امتحان نصف الترم | | | 2 | امتحان آخر الترم | 80 | | 3 | الامتحان الشفوى | 10 | | 4 | الامتحان العملى | | | 5 | أعمال الترم | 10 | | 6 | طرق أخرى للتقييم | | | المجموع | 100% |
|
|
| 8- 8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع |
| | م | المراجع | النوع |
|---|
| 1 | Selected material by instructor | | | 2 | Ladefoged, Peter. 1993. A Course in Phonetics. 4th edition. | | | 3 | Wells, John C. 2000. Longman Pronunciation Dictionary. London: Longman. | | | 4 | Bybee, Joan. 2001. Phonology and Language Use. Cambridge University Press. | | | 5 | Books and articles on Phonology, Phonology resources, Phonology texts: Available online at: - www.englishjobmaze.com/bookstore/b-fsbt-phonol.htm | | | 6 | www.omniglot.com/books/phonetics.htm | | | 7 | www.phonetica.net/phonology/2005/8/16/free-your-books.html | | | 8 | victorian.fortunecity.com/vangogh/555/Spell/books-phonology.html | |
|
|
| 9- 9- مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي |
| | م | المحتوى | أسبوع الدراسة |
|---|
| The phoneme | | | Fricatives and affricates | | | Nasals and other consonants | | | Symbols and syllables | | | Strong and weak syllables | | | Stress in simple words | | | Complex word stress | | | Weak forms | | | Modern pronunciation practice : pronunciation contrasts in english | | | Recorded exercises | | | Transcription practice | | | The phonetic alphabet (IPA) | | | The production of speech sounds | | | Long vowels , diphthongs and triphthongs | | | Voicing and consonants | |
|
|
| اساتذة المادة: - |
| - أحمد أنور ثابت
|
| رئيس مجلس القسم العلمى: - |
| ممدوح عبدالمنعم حسانين الكنانى |