الجامعة :جامعة المنصورة |
الكلية :كلية التربية |
القسم :قسم اللغات الأجنبية |
|
1- بيانات المقرر :- |
| الرمز الكودى: | 32 | اسم المقرر: | قواعد | الفرقة: | ثالثة لغة انجليزية | عنوان البرنامج: | | التخصص: | | عدد الساعات: | نظري: | 4 | فصل: | | عملى: | |
|
2- أهداف المقرر :- |
| - Acquainting students to the structure of contemporary English grammar.
- Helping students practise and apply the rules of contemporary grammar in their speech.
- Enhancing students' ability to incorporate rules of grammar in their writing.
- Helping students recognize common grammatical errors in both speech and writing.
|
3- نواتج التعلم المستهدفة للمقرر :- |
| |
4- محتويات المقرر :- |
| م | الموضوع | الأسبوع |
---|
1 | An introduction to linguistics : - what is linguistics? | | 2 | - What is language? | | 3 | - The study of language | | 4 | - Using language | | 5 | - Language and society | | 6 | - Language and mind | | 7 | English syntactic structures : - functions and categories in sentence analysis | | 8 | - The goals of linguistic description | | 9 | - Linguistics units and the sentence | | 10 | - The structure of the sentence : function | | 11 | - The structure of the sentence : realization | | 12 | - Sentence analysis | | 13 | Semantics : basic ideas | | 14 | - Word meaning | | 15 | - Interpersonal meaning | |
|
|
5- أساليب التعليم والتعلم :- |
| م | الاسلوب |
---|
| Class exercises. | | Cooperative learning | | Class workshops.
|
|
|
6- أساليب التعليم والتعلم للطلاب ذوى القدرات المحدودة :- |
| لا توجد بيانات. |
|
7- تقويم الطلاب :- |
| أ- التوقيت |
| م | الطريقة | الأسبوع |
---|
1 | Quizzes | 4 | 2 | Weekly tests | 8 | 3 | Mid-term test | 12 | 4 | Final exam | last |
|
| ب- توزيع الدرجات |
| م | الطريقة | الدرجة |
---|
1 | امتحان نصف الترم | | 2 | امتحان آخر الترم | 80 | 3 | الامتحان الشفوى | | 4 | الامتحان العملى | | 5 | أعمال الترم | 20 | 6 | طرق أخرى للتقييم | | المجموع | 100% |
|
|
8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع |
| م | العنصر | النوع |
---|
1 | To English Language - green boum | | 2 | Sidney, Greenbaum (1989): A College Grammar of English. London: Longman | | 3 | Hinkel, Eli. and Sandra Fotos. 2002 . New Perspectives on Grammar Teaching in Second Language Classrooms. Lawrence Erlbaum Associates. | | 4 | Thomas, Margaret. 2004. Universal Grammar in Second Language Acquistion: A History. Routledge | | 5 | www.englishmaze.com/bookstore/mb-gram.htm | | 6 | www.usingenglish.com/glossary.html | |
|
|
9- مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي |
| م | المحتوى | أسبوع الدراسة |
---|
| An introduction to linguistics : - what is linguistics? | | | - What is language? | | | - The study of language | | | - Using language | | | - Language and society | | | - Language and mind | | | English syntactic structures : - functions and categories in sentence analysis | | | - The goals of linguistic description | | | - Linguistics units and the sentence | | | - The structure of the sentence : function | | | - The structure of the sentence : realization | | | - Sentence analysis | | | Semantics : basic ideas | | | - Word meaning | | | - Interpersonal meaning | |
|
|
اساتذة المادة: - |
| - أحمد أنور ثابت
|
رئيس مجلس القسم العلمى: - |
| ممدوح عبدالمنعم حسانين الكنانى |