كلية العلوم

نموذج رقم(12)

توصيف مقرر دراسي : تصنيف زهرى - شكل مقارن - تشريح

2010 - 2011

 
الفارابى لإدارة جودة التعليم والتعلم - 4/12/2024
الجامعة :جامعة المنصورة
الكلية :كلية العلوم
القسم :قسم النبات
1- بيانات المقرر :-
الرمز الكودى: 43316
اسم المقرر: تصنيف زهرى - شكل مقارن - تشريح
الفرقة: ثالثة نبات وكيمياء
عنوان البرنامج:
  • Botany and Chemistry
التخصص:
عدد الساعات: نظري: 4فصل: 2عملى: 6
2- أهداف المقرر :-
  1. The usage of appropriate terminology in order to identify flowering plants, as well as understanding the historical context and investigate procedures used by taxonomists in developing classifications (dicots and monocots).
  2. The evolutionary relationships of plants
  3. The systematic position, morphology, anatomy, ecology, evolution, development and life cycles of archegoniate plants through a comparative study of living and extinct specimens providing an insight into the simplicity and commonality that underline complex and diverse plants
  4. Internal structure of different tissues and cell forms of roots, stems and leaves
3- نواتج التعلم المستهدفة للمقرر :-
4- محتويات المقرر :-
مالموضوعالأسبوع
1Origin, biology and classification of Bryophyta
2Origin, biology and classification of Pteridophyta
3Origin, biology and classification of Gymnosperms Relations between Gymnospermae and Angiospermae - Medicinal and economic significance of archegoniate plants
4Relations between Gymnospermae and Angiospermae - Medicinal and economic significance of archegoniate plants
5Types of fruits, inflorescences and flowers
6Adolf Engler`s system
7Studies of families of class Monocotyledoneae
8Studies of families of class Dicotyledoneae
9Secondary body of the plant
10Cell types in secondary xylem and phloem and variation in wood structure
11Examples of secondary growth; lenticels; periderm; wounds; bark
12Anomalous secondary thickening

5- أساليب التعليم والتعلم :-
مالاسلوب
Lecture (4 hours / week)
Practical (laboratory practice – morphological and anatomical investigations and writing reports –6 hours / week)
Tutorial discussion ( 2 hours / week)
Homework assignments (formative)

6- أساليب التعليم والتعلم للطلاب ذوى القدرات المحدودة :-
  1. none

7- تقويم الطلاب :-
أ- التوقيت
مالطريقةالأسبوع
1Practical Exam13
2Written Exam14
3Oral Exam14
4Quizzes (formative)6-12
5Course Work (formative)Every two weeks
ب- توزيع الدرجات
مالطريقةالدرجة
1امتحان نصف الترم0
2امتحان آخر الترم70
3الامتحان الشفوى10
4الامتحان العملى20
5أعمال الترم0
6طرق أخرى للتقييم0
المجموع100%

8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع
مالعنصرالنوع
1Lecture notes
2Botany – for degree students ….. Brophya, Pteridophyta and Gymnosprmae , separate books 2006
3Plant Taxonomy
4Taxonomy of flowering plants / Taxonomy of Vascular plants
5Notes in plant anatomy
6Plant Anatomy, K. Esau

9- مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
مالمحتوىأسبوع الدراسة
Origin, biology and classification of Bryophyta
Origin, biology and classification of Pteridophyta
Origin, biology and classification of Gymnosperms Relations between Gymnospermae and Angiospermae - Medicinal and economic significance of archegoniate plants
Relations between Gymnospermae and Angiospermae - Medicinal and economic significance of archegoniate plants
Types of fruits, inflorescences and flowers
Adolf Engler`s system
Studies of families of class Monocotyledoneae
Studies of families of class Dicotyledoneae
Secondary body of the plant
Cell types in secondary xylem and phloem and variation in wood structure
Examples of secondary growth; lenticels; periderm; wounds; bark
Anomalous secondary thickening

اساتذة المادة: -
  1. يحيى عبد الفتاح عزب محمد
رئيس مجلس القسم العلمى: -
محمد نجيب عبد الغنى حسنين