كلية العلوم

نموذج رقم(12)

توصيف مقرر دراسي : كيمياء عضوية

2010 - 2011

 
الفارابى لإدارة جودة التعليم والتعلم - 21/11/2024
الجامعة :جامعة المنصورة
الكلية :كلية العلوم
القسم :الكيمياء
1- بيانات المقرر :-
الرمز الكودى: 42317
اسم المقرر: كيمياء عضوية
الفرقة: ثالثة نبات خاص
عنوان البرنامج:
  • Special Botany
التخصص:
عدد الساعات: نظري: 2فصل: عملى: 4
2- أهداف المقرر :-
  1. Recognize the basic information and nomenclature of alicyclic, polynuclear and heterocyclic compounds.
  2. Apply the methods of preparation of major classes of compounds.
  3. Formulate the physical and chemical properties of major classes of alicyclic and polynuclear compounds.
  4. Identify the basic information of heterocyclic compounds.
  5. Interpret the physical and chemical properties of major classes of heterocyclic compounds.
  6. Enable the students to separate the components of both simple binary mixtures and more complicated mixtures.
  7. Practice the simple chromatography techniques and apply solvent extraction methods.
3- نواتج التعلم المستهدفة للمقرر :-
4- محتويات المقرر :-
مالموضوعالأسبوع
1Alicyclic and Polynuclear General introduction and nomenclature
2General methods of preparation.
3General reactions (ring fission, ring contraction & ring enlargement)
4Derivatives of alicyclic compounds
5Diphenyl- triphenyl- fused systems.
6Naphthalene and its derivatives.
7Anthraceneand its derivatives-phenanthrene.
8Heterocyclic Introduction- nomenclature- three membered rings with one and two heteroatoms.
9Five membered rings with one and two heteroatoms or more
10Fused ring systems involving pyrrol- furane and thiophene (indol, benzofuran and benzothiophene).
11Six membered rings (with one and two heteroatoms or more; pyridine, pyrylium salts, pyrans, pyrimidines, diazines, triazines, oxazines and thiazines)
12Benzo analogues of pyridine (e.g. quinolines and isoquinolines).
13Practical: Investigation – Separation of mixtures

5- أساليب التعليم والتعلم :-
مالاسلوب
Lectures using data show
Home works, reports and discussion groups
Laboratory work

6- أساليب التعليم والتعلم للطلاب ذوى القدرات المحدودة :-
  1. The same as normal students, only skeletal disabilities are allowed in the Faculty of Science.

7- تقويم الطلاب :-
أ- التوقيت
مالطريقةالأسبوع
1Final exam14
2Oral Examination 14
3Practical Examination12
4Quizzes4, 8, 12
5Report10
ب- توزيع الدرجات
مالطريقةالدرجة
1امتحان نصف الترم0
2امتحان آخر الترم70
3الامتحان الشفوى10
4الامتحان العملى20
5أعمال الترم0
6طرق أخرى للتقييم0
المجموع100%

8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع
مالعنصرالنوع
1www.elsiever.com
2Chemistry of Alicyclic and polynuclear compounds
3Finar 5th Alicyclic chem. F.J. Meouillin
4M.s. Baird 2nd ed., Cambridge University. press.

9- مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
مالمحتوىأسبوع الدراسة
Alicyclic and Polynuclear General introduction and nomenclature
General methods of preparation.
General reactions (ring fission, ring contraction & ring enlargement)
Derivatives of alicyclic compounds
Diphenyl- triphenyl- fused systems.
Naphthalene and its derivatives.
Anthraceneand its derivatives-phenanthrene.
Heterocyclic Introduction- nomenclature- three membered rings with one and two heteroatoms.
Five membered rings with one and two heteroatoms or more
Fused ring systems involving pyrrol- furane and thiophene (indol, benzofuran and benzothiophene).
Six membered rings (with one and two heteroatoms or more; pyridine, pyrylium salts, pyrans, pyrimidines, diazines, triazines, oxazines and thiazines)
Benzo analogues of pyridine (e.g. quinolines and isoquinolines).
Practical: Investigation – Separation of mixtures

اساتذة المادة: -
  1. عبد الرحمن حسن عبد الرحمن المنشاوى
رئيس مجلس القسم العلمى: -
أحمد فوزى عبد الحميد العاصمى