كلية العلوم

نموذج رقم(12)

توصيف مقرر دراسي : تحليل عددى (1) - منطق رياضى ونظرية الأعداد وجبر

2010 - 2011

 
الفارابى لإدارة جودة التعليم والتعلم - 22/12/2024
الجامعة :جامعة المنصورة
الكلية :كلية العلوم
القسم :الرياضيات
1- بيانات المقرر :-
الرمز الكودى: 15303
اسم المقرر: تحليل عددى (1) - منطق رياضى ونظرية الأعداد وجبر
الفرقة: ثالثة الإحصاء وعلوم الحاسب
عنوان البرنامج:
  • Statistics & Computer science
التخصص:
عدد الساعات: نظري: 6فصل: 2عملى:
2- أهداف المقرر :-
  1. The aim of the course is to provide the student with a firm introduction to the basic algorithms used in scientific computations, their design and analysis and implement similar algorithms for the solution of related scientific problems. By the end of the course students will be able to • Present the basic mathematical foundations of numerical analysis and scientific computing; • Give the students hands-on experience in solving nonlinear equations. • Provide useful tools for scientists, engineers and others.
  2. The goal of the course is to provide the student with the basics of number theory ( including unique factorization , congruence , the distribution of primes , and divisibility ) and logical argument; theorem, lemma, corollary, proof by contradiction. The course unit will introduce the student to the idea of formalizing arguments, both semantically and syntactically, and to the fundamental connection between these approaches.
3- نواتج التعلم المستهدفة للمقرر :-
4- محتويات المقرر :-
مالموضوعالأسبوع
1Introduction to computer science and number system and type of errors
2Roots of Non-Linear Equations
3Lagrange interpolation
4Divided difference formula
5Numerical integration
6Numerical solution to ODE
7Gaussian Elimination
8Logic & number theory & algebra:
9Statements, Connectives and Symbolic forms, Truth Tables,
10Logical Equivalence, Valid Arguments
11Boolean Functions and Disjunctive Normal Form, Logic Circuits.
12Karnaugh Maps.
13Postulates for the integers.
14Divisibility. Prime Factors and Greatest Common Divisor.
15Congruence of Integers.- Congruence Classes.
16Revision

5- أساليب التعليم والتعلم :-
مالاسلوب
Lectures, exercise sheets and solution sheets
Tutorials
Internet facilities
Workshops
Computer labs

6- أساليب التعليم والتعلم للطلاب ذوى القدرات المحدودة :-
  1. -Science students are usually normal. Therefore, no specific teaching and learning methods are needed.

7- تقويم الطلاب :-
أ- التوقيت
مالطريقةالأسبوع
1Oral Examination14
2Final_Term Examination 15
ب- توزيع الدرجات
مالطريقةالدرجة
1امتحان نصف الترم0
2امتحان آخر الترم90
3الامتحان الشفوى10
4الامتحان العملى0
5أعمال الترم0
6طرق أخرى للتقييم0
المجموع100%

8- قائمة الكتب الدراسية والمراجع
مالعنصرالنوع
1H. B. Enderton, A Mathematical Introduction to Logic (second edition), Academic Press ISBN 0122384520, 2001
2E. Mendelson, Introduction To Mathematical Logic, Wadsworth & Brooks, ISBN 0442306768, 1971.
3D. M. Burton, Elementary Number Theory (McGraw-Hill), 1997.
4Burden R.L. and J. D. Faires, Numerical Analysis, Sixth edition, Brooks/Cole, Pacific Grove, CA, 1997.
5Mathews, J. H., and K. D. Fink. Numerical Methods Using MATLAB®. 3rd ed. Prentice Hall, 1999.

9- مصفوفة المعارف والمهارات المستهدفة من المقرر الدراسي
مالمحتوىأسبوع الدراسة
Introduction to computer science and number system and type of errors
Roots of Non-Linear Equations
Lagrange interpolation
Divided difference formula
Numerical integration
Numerical solution to ODE
Gaussian Elimination
Logic & number theory & algebra:
Statements, Connectives and Symbolic forms, Truth Tables,
Logical Equivalence, Valid Arguments
Boolean Functions and Disjunctive Normal Form, Logic Circuits.
Karnaugh Maps.
Postulates for the integers.
Divisibility. Prime Factors and Greatest Common Divisor.
Congruence of Integers.- Congruence Classes.
Revision

اساتذة المادة: -
  1. المتولى محمد العباسى العباسى
رئيس مجلس القسم العلمى: -
أحمد حبيب محمد نجيب البسيونى